تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن لانه زنبوری | تیر آهن لانه زنبوری | تیر آهن

تیرآهن لانه زنبوری یا CPE توان بالاتری نسبت به دیگر انواع تیر آهن ها (IPB، IPE INP) جهت تحمل بارهای کشش و فشاری دارند.  توان مقاوت بالای این تیرآهن ها دلیل خوبی برای استفاده از آنها در صنعت سدسازی، اسکله سازی، سوله سازی و …. است. در طول این تیرها حفره های توخالی شبیه لانه زنبور وجود دارد به همین دلیل به آنها تیرآهن لانه زنبوری می گویند. یک تیر آهن با این ویژگی ها شناخته می شود : ارتفاع بال، ضخامت جان، عرض بال، سطح مقطع، وزن هر متر. به هر ترکیبی از این ویژگی ها یک کد اختصاص داده می شود. به عنوان مثال:

تیرآهن  (CPE 140 (200 برابر است با:

h = 200 mm / ts = 4.7 mm / b = 73 mm / tg = 6.9 mm / A = 19.2 cm2 / G = 12.9 kg/m

روش ساخت تیرآهن لانه زنبوری

هر تیر آهن از دو تیر آهن تشکیل می شود. طوری که ابتدا جان تیرآهن نورد شده را به صورت زیگزاگ بریده می شود ( روش های برش دادن تیر آهن) ، سپس قطعات به دست آمده را با هم جفت کرده و در نهایت با جوش دو طرفه با نفوذی کامل اتصال را کامل می کنند. زاویه برش زیگزاگی حدود 45 تا 60 درجه متغیر است.

از جدیدترین قیمت آهن آگاهی بیابید.

روش های برش دادن تیرآهن لانه زنبوری :

1-روش برنول: در برش به روش برنول یک کارگر ماهر با استفاده از لوله برنول شعله بنفش رنگ حاصل از اکسیژن و گاز استیلن ، تیر آهن لانه زنبوری را برش می دهد. ( برش به صورت گرم انجام می شود)

2- روش کوپال : در این روش برش به صورت سرد انجام می گیرد. بدین منظور که کارگر با استفاده از دستگاه قطع کن سنگین که مجهز به گیوتین مخصوص است ، تیر آهن را در امتداد خط مورد نظر برش می دهد.

تیرهای سبک را نیز با ماشین های برش اکسیژن شابلن دار برش می دهند.

مزیت تیرهای لانه زنبوری

هدف اصلی از ساخت این تیرآهن ها این است که تیر بتواند ممان خمشی بیشتری را با تغییر شکل نسبتاً کم و وزن کمتر نسبت به تیر معمولی مشابه تحمل کند. بنابراین می توان گفت که با تیرآهن های کمتری مقاومت بالاتری ایجاد می شود و در نتیجه مصالح کمتر و از لحاظ اقتصادی به صرفه تر خواهد بود. علاوه بر این ها لوله های تاسیساتی و برق را از بین حفره های تیر آهن می توان عبور داد. اما به دلیل افزایش ارتفاع تیرآهن ، ارتفاع سقف کاهش می یابد. تیرهای لانه زنبوری بهتر از سایر مقاطع نورد شده نقش انتقال بار را به سایر عناصر انجام خواهند داد.

با خدمات جهان آهن آشنا شوید.

معایب تیرهای لانه زنبوری

در زیر چندعیب از تیرهای لانه زنبوری که مانع استفاده از آنها در قاب های خمشی، دهانه های مهاربندی شده مطرح شده است:

  • دو تکه بودن و نیاز به اتصال سراسری ( در سر تا سر تیر برای اتصال جوشکاری صورت گرفته است ، جوشکاری ضعیف می تواند مشکل ساز شود). اتصالات نقش مهمی در انتقال بار از یک عضو به عضو دیگر را دارند و اجرای نادرست آن از مقاومت المان ها می کاهد.
  • پر کردن سوراخ های تیر که ممکن است به طور کامل انجام نشود و در هنگام بتن ریزی سوراخی خالی بماند ، علاوه بر اینکه وزن اسکلت زیاد می شود.
  • بروز تمرکز تنش در گوشه سوراخ ها و در نتیجه پدیده خستگی در هنگام زلزله
  • جوشکاری هایی که برای اتصال دو تیر آهن انجام می گیرد باعث تغییر خواص فولاد و مقاومت آن می شود ( در هر بار جوشکاری حدود 4000 درجه سلسیوس دما به آن قسمت وارد می شود)
  • ضعف در ناحیه جان تیر به علت کاهش مساحت آن (افزایش پتانسیل کمانش جان)
  • در قسمت اتصال مقطع برش مساله لهیدگی جان وجود دارد. در نواحی که بار متمرکز وجود دارد یا در نزدیکی تکیه گاه ها ، کنترل لهیدگی جان نباید مورد توجه زیاد قرار بگیرد.

تقويت کردن تيرهاي لانه زنبوري

در این تیرهای لانه زنبوری در محل اتصال مقاطع حاصل از برش، تنش های خمشی ثانویه بو جود می اید که گاهی از تنش خمش اصلی بزرگتر هستند، این تنش ها از کارایی تیر کم می کند. یکی از راه های مناسب برای رفع این نقص، پر کردن حلقه های کناری با ورق در محل تکیه گاه ها می باشد. این روش از لحاظ اقتصادی به صرف نیست. راه مناسبتر استفاده از بتن در فولاد است. در داخل تیر در محل هایی که تنش های ثانویه سنگینی تولید می شود را با بتن پر شود. این عمل از لحاظ اقتصادی به صرفه تر و مقاومت تیر را افزایش می دهد. یکی دیگر از روش ها، استفاده از تیرهای لانه زنبوری دوبل می باشد.

 

مقایسه تیرلانه زنبوری CPE180 با تیر آهن مشابه هم ارتفاع

تیر آهن لانه زنبوری | تیرآهن لانه زنبوری | تیر آهن

جداول بالا نشان می دهند  که تیر لانه زنبوری در مقایسه با یک تیر آهن معمولی با همان مقطع ، حدود 2.5 برابر ممان اینرسی آن افزایش یافته است.

 

قیمت تیر آهن لانه زنبوری

قیمت
محصول
15,000 تومان
تیرآهن 14
10,000 تومان
تیرآهن 16
10,000 تومان
تیرآهن 18
15,000 تومان
تیرآهن 20
15,000 تومان
تیرآهن 22
20,000 تومان
تیرآهن 24
20,000 تومان
تیرآهن 27
30,000 تومان
تیرآهن 30

 

 

بازدیدها: 267


PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com